Hjem > Toppserietipping > 10. Donn

10. Donn

Donn har kommet som et friskt pust i Toppserien. Der andre konsentrerer seg om å konsolidere og å begrense skadene som følge av at WPS, Bundesliga og Damallsvenskan har oppdaget Norge, har Donn gått motsatt vei – og «Lille Amerika» har kastet seg over en skokk av spillere fra Junaiten samt ymse C-nasjoner innen kvinnefotball.

Donn har framstått som et slags sirkus, som med en blanding av  bravur, fantastiske avledningsmanøvre, klovneri og uforskammet selvsikkerhet har fått hele laget til å framstå som et av de bedre. Det er vel en lettere overdrivelse.

Keeper:  Først var det litt fram og tilbake med Hilde Gunn Olsen, så var det finske Noora Matikainen, så kanadiske Jasmine Phillips, før begge ble sendt hjem og amerikanske Kristine Eggert ble geniforklart før ankomst. Dette virker mer enn litt kaotisk, og når de ansetter en keeper uten å ha sett henne, gir det i hvert fall beskjeden grunn til bekymring.

Forsvar: Donn har brukt mye energi på å geniforklare Elise Richardsen (den sørlandske klisjeen «Den nye Lene Mykjåland» går igjen). Det er fullt mulig at det er på sin plass, men en nittenåring som ikke ble tatt ut til J19 er det vel kanskje litt for tidlig å bruke som bærebjelke. Noe de i og for seg ikke trenger, fordi like geniforklarte Lana Bowen er hennes makker. Meg bekjent har ikke Bowen spilt i W-League (den øverste ligaen mellom WUSA og WPS), kanskje fordi hun prioriterer studier (hun spilte på Santa Clara (University) Broncos). Ellers er Stine Syvertsen omtrent like fantastisk som de over. Venstrebackrollen bekles av Vanja Stefanovic, som egentlig er en angrepsspiller. Det kler henne nok godt, og kan være viktig i å igangsette angrep hurtig fra forsvarsposisjon. Hva de donnske komplimenter er verd, finner vi snart ut, da Donns forsvar får kjørt seg en del i år.

Midtbane: Når Stefanovic er redusert til forsvar, vitner det om en god midtbane. Elyse Shelger og Shannon Smyth er offensive midtbanespillere som sannsynligvis ofte forandrer 4-5-1 til 4-3-3 ganske ofte. Kelsey Hood har rollen som et slags midtbaneanker, med fjorårets toppscorer og targetspiss Trine Lise Åvik som tillegg. Sannsynlig sistevalg er Lena Aanesen, en spiller som de fleste ville kalt ung og lovende (22 i år), men som i Donn-sammenheng må kalles en veteran. Midtbanen har blitt hausset opp mer enn noen av de andre leddene, og det blir spennende å se hva de tre amerikanerne kan få til. Smyth, som har vært innom det irske landslaget (litt som det skotske og walisiske herrelandslaget fram til 90-tallet), har erfaring fra FC Indiana, mens Kelsey Hood har spilt på Minnesota Lightning og Boston Renegades i en håndfull uker tilsammen. Elyse Shelger har vært innom Bradenton (et bunnlag i W-League), men har ellers spilt på laget til Lana Bowen.

Angrep: I tillegg til Åvik som backup, er det vel Christina Moberg i begynnelsen og Edite Fernandes i slutten som kommer til å dominere plassen. Moberg var innom Stabæk, men det ble for det meste andrelagskamper, og hun var utlånt til Donn hele høsten 2009. Hun virker lovende, og kan bli spennende. Edite Fernandes er riktignok blant Portugals beste fotballspillere, men det sier ikke så mye. Mer sier det at hun har vært innom Arsenal, om enn dette bare var prøvespill uten resultat. Stallen er full av kanskje-spillere. Klubben som først oppdaget Ingvild Stensland og ikke greide å få tak i Lene Mykjåland virker som den har kjøpt en haug med spillere uten å tenke på hva de trenger. Det er for eksempel ingen forsvarsspillere, men det kompenseres ved å putte offensive midtbanespillere i forsvar. Hvor godt laget er vil vises, men det spørs vel om dette er en leksjon i hvordan å ikke kjøpe spillere.

Trener: 😐

Lenge så det ut som om Erik Tronstad (som i samme stil ble geniforklart) skulle bli trener. I stedet ble det Tommy Egeli, som med sine 36 år sannsynligvis er Toppseriens yngste. Han har erfaring fra Start 2 og fra yngres avdeling. Dette er i utgangspunktet litt løst, men det gikk greit med Kjetil Fosse. Likevel er det ikke en gratisovergang fra herre- til kvinnefotball.

Fjorårssesongen: 😐

Når et lag med sterke opprykksambisjoner greier å rykke opp, er det i og for seg ikke noe å klage på. Men Donn somlet lovlig lenge med å blande seg inn i tetsstriden. Riktignok slo de Linderud/Grei i begge kampene, mentap mot Gjøvik og uavgjort mot Haugar, begge klare nedrykkslag, vitner om ujevnhet. Den ene offisielle kampen mot et Toppserielag, cupkampen mot Amazon Grimstad, endte med ubarmhjertige 0-4. Der Linderud/Grei rykket opp med bravur, ble det såvidt for Donn. Ikke Fortuna Ålesund-såvidt, men langt fra overlegent.

Styre og stell: 😐

Donn har ikke vært heldig med media, noe som i en viss grad kan skyldes Fædrelandsvennens i utgangspunktet negative innstilling til emnet. De har også med brask og bram satset på spillere, mens daglig leder-stillingen har vært uklar. Det var mye knot rundt Cultiva, men samtidig greide de å tromme fram sponsorer likevel. De virker nok litt mer rotete enn de er, men det hjelper ikke mye. Hjemmesiden er fæl. Potensialet ligger der, men den er ikke oppdatert på lang tid, verken nyheter eller spillere. Det finnes ingen historiseksjon, og de er i det hele tatt få grunner til å besøke siden. De har lovet å komme med ny, men jeg holder ikke pusten.

Helhetsvurdering: 😦

Donn snublet seg tilbake til Toppserien, mye fordi Fart og Alta spilte uavgjort. Laget slo riktignok Linderud/Grei i begge kampene, men det er rett og slett ikke nok. Det hjelper ikke med den bulimiske spillerkjøptaktikken og usikkerheten rundt trenerjobben. Resultatene fra ifjor er for svingende. Det blir sikkert penere i år, men de har langt fra overbevist hittil. Overlever de i Toppserien, bør de være sjeleglade.

Merk: Siden jeg skrev dette, har Donn fått seg en ny hjemmeside: http://www.donntoppfotball.no/ – en sterk forbedring.

Se videoversjonen her.

Kategorier:Toppserietipping
  1. Nils
    mars 24, 2010, kl. 09:37

    Andreas! Blogg er blogg og den tar jeg akkurat som den er » meningsyttring»

    Ellers så lever vi utmerket med at dere fagfolk på damefotball mener noe om det meste.

    Min agenda var bare å gjøre et tappert forsøk på å korrige åpenbare feil. En vis mann sa en gang at fakta ødelegger alle gode diskusjoner. Nå var det sitatet før Blogger ble endel av mediaverden.
    Så til deg Andreas og Jan Reidar, skriv i vei. Skal prøve å holde kjeft og ikke svare, men det blir ikke lett.

    Med ønske om en alldeles fortreffelig fotballsesong.
    Nils

  2. Nils
    mars 24, 2010, kl. 09:25

    Andreas Kolle :1. På min blogg gir jeg ganske så blanke i folks følelser. Vi leker ikke fotball. Skal vi ha kosestund, begynn i barnehage.
    2. Jeg har stor fotballfaglig respekt for dere begge, men når det gjelder selvironi, Nils, ligger du noen runder bak Jan Reidar.
    3. Slapp av. Det blir alvor fort nok uansett.
    4. Ja, sirkusartistdelen var meg. Hvem som først trakke Mykjåland inn i Donn, dr**** vi vel alle i. Det er oppbrukt nå. Moving on.

  3. Andreas Kolle
    mars 23, 2010, kl. 23:56

    1. På min blogg gir jeg ganske så blanke i folks følelser. Vi leker ikke fotball. Skal vi ha kosestund, begynn i barnehage.

    2. Jeg har stor fotballfaglig respekt for dere begge, men når det gjelder selvironi, Nils, ligger du noen runder bak Jan Reidar.

    3. Slapp av. Det blir alvor fort nok uansett.

    4. Ja, sirkusartistdelen var meg. Hvem som først trakke Mykjåland inn i Donn, dr**** vi vel alle i. Det er oppbrukt nå. Moving on.

  4. Nils
    mars 23, 2010, kl. 20:19

    Altså dette er enkelt. Jeg liker ikke betegnelsen nye ditt nye datt. Hvem som begynte med det spiller liten rolle. Sånn sammenlikninger bør dere holde dere for gode til, om dere vil bli tatt sånn nogenlunde seriøse.

    Vedr Sirkusdirektør det var nok ikke meg som uttnevte meg til det heller. Sjekk Tv innslaget vedr tipset om hvor vi havner i år. Andreas vet det sikkert. Prøvde meg bare med litt ironi.

    Joda vi har (les meg) vært store i kjeften. Så får vi se om jeg har vært for stor.
    Den som lever for se.

    Så får du og Andreas kose dere med å krangle, jeg fortsetter å leke » Svein Mathisen» eller hvem jeg var Donns svar på.

  5. jan reidar
    mars 23, 2010, kl. 13:31

    Her må enkelte ting settes litt på plass.

    Her blir mye ULV-ULV….
    1. Jeg har aldri kalt Elise den nye Lene
    2. I referatet om Donn skrev jeg heller ikke at det var Donn som hadde sagt det(les!)
    3.Elise har egen fan side på Face book,og der har det bla blitt påstått dette. I ett leserinnlegg under Donn I Fvn.no, har sammenligningen vært nevnt. Så dette er ikke noe undertegnede har funnet på…bare til underrettning!! Jeg tar selv kontakt med Elise, og forklarer henne dette. Jeg kjenner Elise som en meget seriøs idrettsutøver, og kjenner få som er så lojale som henne. Derfor ville det vært utenkelig for meg å sammenligne henne med Lene M. Dessuten så blir jeg inderekte bli kalt Dum av Nils, som seriøst tror jeg sammenligner disse to helt ulike spillerne.Men det kan jeg leve med.
    4. At Elise blir lei seg er jo ikke bra, men samtidig er det noe av gamet, når man er med i toppfotballen, at man får mer fokus på seg, en når man lever i skyggenes dal.
    5. En annen ting er når Ledere og selvutnevnte forstårsegpåere går ut i media uke etter uke og geniforklarer spillere i egen klubb.Det er mat på brødskiva til oss skribenter, og vi er selsagt opptatt av om dette medfører riktighet. Klubben Donn og Nils i serdeleshet, har selv lagt løpet med mange uttalelser. Derfor er det passende å selvutnevne seg selv til sirkusdirektør….

    Så kan meg og Andreas «Krangle» om hvem som skrev om dette først og la det på trykk…men vi har kosekranglet før, så det lever vi med.

  6. Nils
    mars 23, 2010, kl. 09:10

    Hei.

    Kommentaren om Elise Richardsen kommer sikkert fra en for kjent » Frolending» men den er like dum og feil uansett. Sånne sammenlikninger er for meg bare tull og tøy.

    Vi tåler mye og selvfølgelig skal vi det, vi legger ofte hode laggelig til for hugg.
    Jada det er en helt klar strategi, vi må få økt oppmerksomhet om damefotballen, det fortjener den virkelig.

    Erik er flink ingen tvil, veldig flink sågar. Geni??? sikkert i Mandal

    Avslutningsvis vi har et meget bra nett av folk som hjelper oss med å finne spillere. Jeg får kjeften om vi bommer og muligens litt ros om vi treffer, sånn skal det være.
    Det jeg kan si er at ingen spillere kommer til Donn om de ikke er sjekket ut grundig.
    Så har vi bommet et par ganger, men vi har da truffet skikkelig noen ganger også.

    Vanja er og blir et scoop, hvor god hun er får vi se i 2010. Så har hun også en meget viktig rolle i klubben. Både som spillerutvikler og assistentrener.

    Å ja vi kommer nok til å provosere den ene og den andre også i år, kanskje mer enn noen gang. Kjeften og kritikken samt noen morsomme kommentarer skal vi leve godt med.

    Mitt innlegg til deg var da også bare å » rette» opp i noen fakta feil.

    Med hilsen
    Sirkusdirektøren

  7. Andreas Kolle
    mars 23, 2010, kl. 07:35

    Hei, Nils!

    «Allviter»status er vel strengt talt noe jeg er blitt tillagt, ikke noe jeg har sagt. Elise Richardsen ble kalt den nye Mykjåland senest av Fotballmagasinet (http://fotballmagasinet.no/?mode=news&id=20853), så jeg er ikke helt med på at jeg har trukket den ut av den ville fantasien. At Elise Richardsen blir lei seg av en sammenlikning mellom henne og Lene Mykjåland finner jeg svært merkelig. Mitt poeng var at dette likner litt for mye på det vi på 90-tallet opplevde innen popbransjen som det evige maset på den nye a-ha. At Richardsen tar jobben seriøst tviler jeg ikke på, det har jeg aldri tvilt på. Men hva det har å gjøre med saken, vet jeg ikke. I det hele tatt skjønner jeg ikke helt vor du vil her.

    Jasmine Phillips: dere har trukket inn flere keepere. Phillips’ skjebne kjente jeg ikke til, men så opplyste dere heller ikke om det, meg bekjent. At dere ikke har masse penger skjønner jeg, hvem har vel det? Poenget mitt var at dere har vært innom fire keepere uansett hvordan man snur og vender på det, og man kan undre seg på om ting kunne ha vært gjort litt annerledes der. Eggert har dere nok sett spille, det gikk vel litt fort der, men hun får altså kontrakt før hun har spilt med dere. Her burde jeg har uttrykt meg langt bedre, og der tar jeg selvkritikk. Likevel er det merkelig at man ikke lar keeperen gå noen runder med laget først.

    Tronstad er selvfølgelig geniforklart fra Mandal. Det er da ikke poenget. Poenget er geniforklaringen i seg selv. Dette står i stil med Richardsen, som sikkert er kjempeflink, men dere i Donn har ikke praktisert ydmykhet. You made your bed, som det heter så fint.

    Vanja brukte dere i fjor på fremskutt midtbane. At hun har spilt i forsvar før er på siden. Siri Nordby begynte som angrepsspiller, men ble omskolert. Det ser ut til at dere også omskolerer, ikke noe galt med det, men da må dere også oppleve at vi tar det med i beregningen. Ren forsvarsspiller er hun ikke.

    Jeg har noe koll på Edite Fernandes’ CV fra flere hold, men om jeg mangler noe, er det bare å si fra. Jeg kjenner til Dezembro og Athletico Madrid, men ingen av disse lagene er veldig skremmende. Vanja og Edite er begge gode, og det finnes bedre eksempler enn det du brukte der en spiller er betydelig bedre enn landslaget tilsier. Det holder ikke for å avskrive dem, men det er alltid en risk.

    Nettsiden deres fikk jeg med meg, og skrev til og med i rødt at den var kommet. Skryt fikk dere også.

    At jeg bommer, er riktig. Men nå synes jeg sørlandsklubbene må få seg tykkere hud. Min oppfatning av Donn er ikke unik, jeg har rådført meg med andre. Det generelle konsensus er at dere har hatt en forfriskende, om enn serkt uortodoks stil. Da bør dere ha rak rygg når dette kommenteres, ellers faller alt.

  8. Nils
    mars 22, 2010, kl. 23:36

    Kjære Andreas. Iflg informert hold så er du » allviter» på damefotball, men i dette stykke bommer du nok litt er jeg redd for. Ingen absolutt ingen i Donn har noensinne kallt Elise Richardsen for den nye » Lene Mykjåland» det finnes kun ei Lene og heldigvis og kun ei Elise. Ikke har noen i Donn geniforklart henne heller, men da Amazon vill ha henne så beskrev de henne i positive ordelag. Hun er imidlertid ei flott jente som tar fotballen sin seriøst, så seriøst at hun blir fryktelig lei seg av den samenlikningen mellom Lene og henne. Så min bønn til deg er, slutt med den sammenlikningen det hører ingen sted hjemme, ei heller på ei halvseriøs bloggside.

    Vedr keepere. Jasmine Phillips takket nei til vårt tilbud, hun var mer en god nok. Men da vi ikke har » raua» full av penger så gikk det desverre ikke. Noora Matikainen passet desverre ikke inn hos oss, desverre.
    Kristin Eggert visste vi hva vi fikk. Vi driver overhode ikke på lykke og fromme, vi har gode kontakter i mange land. Så hun kom nok ikke usett min venn. Mulig vi er litt late eller sløve vi sørlendinger men dumme er vi dog ikke.

    Erik Tronstad er geniforklart lenge før han kom til Donn. Sjekk litt Mk historie så skjønner du det. Han er en av landsdelens store trener perosnligheter, som får suksess overalt hvor han er. Vi trengte ikke ei gang skryte litt av han, det gjorde jo alle andre.

    Vedr Vanja. Sjekk litt mer nøye, hun var forsvarspiller i 4 år på Island. Kårets til årets forsvarspiller sågar et par år der oppe. Hvor vi bruker ho gjenstår å se, noen kamper på backen, andre ganger lenger fremme. Elise Richardsen som dere mener er stopper spillte 20 kamper som venstre back i fjor, så det ikke umulig hun dukker opp der i år også.

    Edite sin Cv burde du også bruke litt mer tid på å sjekke, sant nok Portugal er en C nasjon i damefotball. Samme som Norge er i herrefotball allikevel spiller det en svær sterk Nordmann i Aston Villa f.eks eller en rødhåring i Roma. Kan vel tenkes det finnes en eller annen god spiller i en C nasjon ja. Vi vet mer enn godt nok hva Edite står for, henne har jeg også sett flere ganger. En gang live sågar….

    Avslutningsvis vi har jammen meg fått oss nettside også. Slått Amazon fikk også surret oss til,ikke dårlig på ei helg.

    Nils

  1. mars 26, 2010, kl. 07:17

Legg igjen en kommentar

