Hjem > Toppserien > Μολὼν λαβέ

Μολὼν λαβέ

Da jeg kom på at Siri spilte sin kamp nummer 300, ble jeg påminnet om en annen 300, en som passet glimrende til analogien mellom Røa og Stabæk i dag. Da Kong Leonidas av Sparta, vidunderlig karikert i filmen 300, ble beordret av perserkongen om å legge ned våpnene, svarte han «Molon labe!» (=»Kom og hent dem!»), kort og postmoderne oversatt til «Prøv deg!».

I opptakten til denne kampen har Stabæks fans gjentatte ganger tatt toppserieseieren på forskudd. Enkeltmedlemmer har modifisert seg litt, men flesteparten regnet med tre poeng på Røabanen og kontrollert videre vei mot seriegull. Dette var en grei sak. Da jeg i samtale med Røa-jentene prøvde meg på å si at en andreplass er sterkt for et så vingeklippet lag, fikk jeg samme svar tilbake: vi spiller for å vinne. Vi gir oss ikke.

Det var derfor noe magisk med denne innstillingen til Dynamite Girls, da de, på svar fra Stabæk Supports «vi skal vinne seriegull i år», deres piping mot vår Janne og deres «vi skal ha tre poeng», lot historiens klang ringe ut mot overmakten, i form av Stabæk Support, åtte landslagsspillere, TV2, som alltid tror Stabæk alltid vinner, og en samlet gjeng med forståsegpåere, som alle sa at dette ville ende med Stabæk-seier: «Vil dere ha Toppseriegull? Kom og hent det!».

På papiret skulle det ikke gå bedre for Røa enn for Sparta heller. Men si det til Rosenborg. Si det til Liverpool. Men ikke si det til Røas toppserielag. På tross av et kjempetrykk den første halvtimen, greide vi i tre minutter å få over 200 blaakledde, hoppende, ljomende, gaulende, syngende (i ordets frieste betydning) til å være stille. Da Elise Thorsnes satte inn 1-0, forsto plutselig alle at Dynamite Girls ikke er et hvilket som helst fotballag. Om ikke udødelige, helt ennå, er de helter. Forbilder. Profesjonelle, tapre, kjempende, flotte, oppofrende, lojale, magiske, harde, kompromissløse, ærlige, tøffe helter.

Riv ned bildet av Christiano Ronaldo. Sett opp et av Siri Nordby. Hun er verd det.

Kategorier:Toppserien
  1. Andreas Kolle
    september 30, 2010, kl. 21:19

    Jeg har ingen ambisjoner om å være nøytral på denne siden. Hvor i all verden har du fått det fra? Dette er en Røa-side!

    Ellers er vi stort sett enige.

  2. Geir
    september 30, 2010, kl. 19:39

    Morn igjen

    Atter lønner det seg å se på videoen: 1-0 går inn 62:03 ut i kampen, utlikningen krysser målstreken 3 minutter og 9 sekunder senere, 65:12.

    Jeg kritiserer ikke deg for ikke å klare å få liv i Røas publikum. Ei heller Røas publikum for ikke la seg vekke til liv, bare så det er sagt.

    Det jeg derimot kritiserer deg for, er å skulle opptre som nøytral når du ikke er det. At du må sammenligne deg med mangeårig leder av Stabæks supporteregjeng, sier vel mest om at jeg traff med kritikken.

    Når det gjelder vår egen CL-deltakelse, her forutsatt at vi faktisk vinner serien i år, ser jeg vel fort at vi kan trekke et tysk lag i første runde – og få buksevann heller enn å dele det ut. Det blir en spennende tid.

    PS Maslaska? Er vi tilbake i landskampen nå?

  3. Andreas Kolle
    september 27, 2010, kl. 21:13

    Hei, Geir!

    Vi husker forskjellig. Da jeg snudde meg, var det helt stille, noe jeg har fått bekreftet av en fra Stabæk Support. Når det er sagt, er det faktisk imponerende at dere holdt ut i 87 minutter med tillegg, da. Kudos for det. For øvrig var det seks minutter fra målet til utlikningen. Og jeg er enig i at der sang i de siste tre.

    Å få liv i Røas publikum er omtrent like lett som å få Arild Sungodt til å gjennomføre en sesong uten viljehands. Håkon og jeg (46 kromosomer, thankyouverymuch) gaulet det vi fikk til, men så skulle jeg jo også skrive notat til kampen, noe som gjøres nitidig og med pinlig nøyaktighet. I motsetning til på Nadderud, er vi opptatt også av hvem som får gule kort. Og forskjellen mellom Malaska og Masalska. Og denslags detaljer.

    Nei, at alle som heier på Stabæk regnet med tre poeng er en overdrivelse. Jeg gjorde unntak for enkeltindivider. Men la meg sitere en kar du sikkert kjenner om hva han sa før kampen (i anledning skjebnen til Donn):
    «Dette løser chixa enkelt ved å banke Røen så kraftig i morra at det ikke er noen tvil, Donn eller ikke Donn.»
    Nuff said.

    Lykke til selv. Og skulle dere vinne serien, er det bare bonus om dere utleverer buksevann rundt om i Europa. Især mot tyske lag.

    PS: Om du mener at det er grunn til å mistenke at undertegnede, som skriver på Dynamiteblogg, den uoffisielle fansiden til Røa, kanskje ikke er nøytral, er du muligens inne på noe. Apropos nøytralitet, har du sett hva Richard skrev i fullt alvor om straffen Røa fikk? På en offisiell hjemmeside, og ikke en uoffisiell fanside?

  4. Geir
    september 27, 2010, kl. 18:43

    Kjære Andreas.

    Her trengs det selvfølgelig korrigeringer. Jeg sier selvfølgelig, for jeg er ganske sikker på at du er klar over det selv.

    1. Å hevde at Stabæk Support holdt kjeft i de tre minuttene er så langt unna sannheten det går an å komme. Dette har jeg ikke fra egen høyst subjektive hukommelse (som jeg mistenker kan være din kilde) men fra kampvideoen. Allerede under de første reprisene av målet til Torsnes begynner sangene, og vi rekker vel 3-4 stykker i løpet av de tre minuttene fram til utligningen.

    2. Å i det hele tatt skulle prøve å ta oss for at vi i enkelte perioder av kampen synger mindre enn vanlig, blir som om Linderud Grei skal påstå at vi spilte en elendig andreomgang mot dem på Nadderud (vi vant første omgang 7-0, og andre bare 2-0). Alle med 46 kromosomer som heier på Røa holder kjeft hele kampen. Som på alle andre baner i Norge. Eneste forskjellen er at dere i det minste har to «vi-vil-gutter» som gir f*** i hva andre synes og heier høylydt på eget lag. Kudos til de to!

    3. At alle som heier på Stabæk «regnet med tre poeng på Røabanen og kontrollert videre vei mot seriegull» er, for å si det pent, å ta i. Vi frykter ikke mange lag i toppserien, men vi frykter Røa – spesielt på høsten. Og med 1-0-målet ble da også frykten bekreftet. Det gjør bare at jeg synes det var ekstra sterkt av jentene våre å slå tilbake – mange av oss opplevde at gullet glapp nettopp på Røabanen i fjor, og dette luktet et øyeblikk reprise lang vei. At det mellom Stabæk og Røa hele tiden har pågått den velkjente leken flytt-favorittstempelet-over-til-motstanderlaget må man vel bare leve med. Men din artikkel er i så fall også kun et partsinnlegg. Og det er vel greit nok, det er jo ingen hemmelighet hvem du heier på.

    4. Lykke til i CL, dere ligger foreløpig an til å skaffe Norge to plasser fra neste sesongs toppserie. Det må man vel kunne håpe at skal gavne enten mitt eller ditt lag?

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

