Hjem > Cupen, Toppserien > Kvinnelige dommere og annet sludder

Kvinnelige dommere og annet sludder

Det har i den senere tid haglet beskyldninger mot at kvinnelige dommere blåser for ingenting og slenger ut kort i hytt og vær. I stedet for å argumentere, tenkte jeg det var best å se på statistikken:

  • I Tippeligaen er det delt ut 239 gule kort på 208 kamper. Det er et snitt på 1,14 gule kort per kamp. I Toppserien er det delt ut 105 kort på 108 kamper, altså 1,02 kort per kamp.
  • I Tippeligaen har 20 spillere fått rødt kort. Det er et snitt på 0,76 kort per runde. I Toppserien har 4 spillere fått rødt kort. Det er et snitt på 0,22 røde kort per kamp.

Dette er cirkatall, mest fordi det er vanskelig å få bekreftet tallene. Men det skal stemme sånn cirka. Uansett kommer det fram at det er nesten jevnt hva gjelder gule kort, mens det er langt flere røde kort i Tippeligaen enn i Toppserien.

Problemet til de fleste som kritiserer dommerne i Toppserien, er at de verken kan anklage dommerne for å gi for mange eller for få kort i forhold til Tippeligaen. Det kan argumenteres for at det er for få røde kort i Toppserien, men det er vel ikke der skoen trykker. At man kan snakke om ikke-målbare kvaliteter (blåser for mye, for pirkete, for redd for å ta ansvar) er greit, men utifra hva man hører daglig om dommerstandarden i Tippeligaen, er det grunn til å avskrive dette som emosjonelt rør.

Dette eksperimentet bør få debatten tilbake der den hører hjemme: på om dommere kan gjøre feil, og i så fall om vi bør kreve at NFF aksepterer dette og er åpen for å ta protester til følge i større grad.  Noe undertegnede kan skrive under på.

Kategorier:Cupen, Toppserien
  1. Andreas Kolle
    oktober 10, 2010, kl. 22:07

    Hvor vidt en liga er hard eller ikke er interessant på sett og vis, men argumentene mot kvinner er altså at de enten aldri eller for ofte blåser. Du tar opp argumentet om de er tøffe nok i situasjoner, og om de blåser når de skal, og ikke enten ikke blåser eller blåser for ofte for å få satt seg selv i respekt.

    Personlig synes jeg det er lite av det sistnevnte. Så da er det spørsmål om det førstnevnte. Det har faktisk ikke irritert meg mye, det heller.

  2. erik
    oktober 10, 2010, kl. 21:16

    Jeg forstår vinklingen din veldig godt, Andreas. Men det å ta kortsnittet i en liga forteller ingenting om ligaen er hard eller ikke.
    Det blir på samme måte som de som klager over at RBK får masse straffer med seg, og mange flere enn motstanderen. Når man er i motstanderens 16m mye mer enn andre lag, så er jo det en naturlig konsekvens.

  3. Andreas Kolle
    oktober 10, 2010, kl. 19:31

    Jeg er helt enig i at det er en rotete layout. Det har imidlertid med WordPress å gjøre, Jeg kan vel egentlig bare slutte å bruke «svar»funksjonen og oppfordre andre til å gjøre det samme. Om det går an å gjøre noe med det, skal jeg få det til.

    Hva gjelder offside-dømming, noe som både er vanskelig å gjennomføre og å holde seg nøytral til (da jeg så Stabæk – Donn, forsto jeg at for Stabæk-fans flest var offside noe som hendte med det andre laget), er det vanskelig å bli klok uten å se det hele i opptak. Og enda offside er vrient, og ekstra vrient med Kristy Moore som ikke bare er hurtig, men også alltid plasserer seg på grensen til offside i utganspunktet, så er det ikke det som avgjør en kamp. Det avgjør et angrep, men ifølge rapportene på Stabæks forum hadde Stabæk en ti-elleve angrep. Man må selvfølgelig forvente en konsekvent linje, men det er faktisk veldig vanskelig å ta protester når det blåses mot eget lag som en nøytral observasjon.

    I denne kampen har man mulighet for å se på opptaket og gjøre en vurdering. Problemet er når man ikke har det. Personlig tror jeg at Stabæk Support, som jeg ellers har mye bra å si om, spiller seg selv utover sidelinjen når de alltid klager på offside. Jeg tror at Klepp-kampen er den eneste kampen som har endt med poengtap for dere der dere ikke har gitt dommeren skylden.

    Men bloggposten kom i utgangspunktet som følge av hets av kvinnelige dommere fra en dansk trener nordpå. Og den oppsto fordi en ishavslefse som er enda mindre kunnskapsrik enn Aftenposten hva gjelder kvinnefotball uttalte seg om publikum på hjemmekampene til Fløya. Og det er derfor jeg har valgt å konsentrere meg om kort. De er kvantifiserbare.

  4. erik
    oktober 10, 2010, kl. 18:17

    Akkurat det med offside må man jo gjerne dele skyld med linjedommere. Men de er jo et team, og få et kvalifisert dommerteam er jo vanskelig nok når man sliter med å få gode nok hoveddommere.

  5. Geir
    oktober 10, 2010, kl. 17:38

    1. Det hadde vært fint med en ryddigerekommentar-layout. Veldig vanskelig å lese en debatt hvor innleggene står i tilnærmet tilfeldig rekkefølge.

    2. Støtter Erik her: bare fordi antallet kort kan virke OK, behøver det ikke bety at det blir dømt riktig. Jeg så senest i dag (Nadderud) en dommer som var komplett blottet for fotballforståelse. Det var nok riktig å ikke dele ut noen kort – kanskje skulle den ene midtbanespilleren på Kolbotn hatt et for sabotasje/farefullt spill, men null gule var kanskje greit. Men dømmingen var likevel håpløs – offside ble blåst etter terningprinsippet (man slipper gjennom hver sjette), og frisparkene var stort sett ganske meningsløse, samtidig som hands, holdinger osv nærmest konsekvent ble ignorert. Andre ting som ble ignorert var at det var to baller i spill – heldigvis kom en ballhenter 10 meter inn på banen og løste den situasjonen…

    PS Angående kampen i dag skal jeg ikke bli helt Nils Arne å hevde at dommeren kostet oss 2 poeng, men hun kostet mange mye irritasjon.

  6. Andreas Kolle
    oktober 9, 2010, kl. 22:17

    Joa. Enig at likestillingskortet kan ligge sammen med de røde kortene som kommer for fort. Samtidig betyr det at vi må vurdere alle dommere som dømmer Toppserien uavhengig av kjønn, og det trenger ikke de mannlige dommerne komme pent ut av heller. Men det regner jeg med at du er enig i.

    Det er ellers vanskelig å dømme dommerinnsatser nøytralt, mest fordi man ikke er det selv. Grunnen til min enkle statistikk er at det er målbare, og dermed nøytrale, størrelser. Synsing er ikke verd stort, og fram til vi har relativt nøytrale parametre for å dømme, eh , dømmingen, blir det vanskelig å si noe som ikke er en sterkt krydret meningsutveksling.

  7. erik
    oktober 9, 2010, kl. 17:58

    jeg diskuterer ikke westrum Pedersen, for hun er god. Men det generelle nivået.

    Og å vifte oppgitt med armene fordi man er tilhører til et lag i en 50/50 60/40 situasjon er greit. Men om man skal vifte med det fordi dommeren er den eneste som forstår det så blir det noe annet. Og slike situasjoner er det altfor mange av. Da med kvinnelig signatur. Men da vil bare de fleste dra likestillingskortet og fortsetter diskusjonen på det nivået.

  8. Andreas Kolle
    oktober 9, 2010, kl. 17:50

    Nja. Westrum Pedersen har dømt VM-kvalikkamper, og jeg tror hun har blitt brukt i aldersbestemt EM og VM også. Hun skal tåle det. Når det gjelder resten, er det mye varierende, men jeg har fortsatt mer negativ erfaring med mannlige. Samtidig var dommeren mot Donn borte god.

    Tror NFF bør ha en klarere linje.

    Og den kampen Geir Nordby ikke slår oppgitt med armene over dommeravgjørelser, bør han sendes til intensiven i en viss fart.

  9. erik
    oktober 9, 2010, kl. 17:25

    Som jeg skrev tidligere idag så er mangel på fotballforståelse nøkkelen.
    Dommerne er av min oppfatning ikke «inne» i situasjonene og det blir feiltolkninger i stor skala. Dette medfører til situasjoner som ikke blir tatt og regelverk som ikke blir tolket riktig.
    Som en følge av dette blir spillere og trenere oppgitt.
    Når da dommeren merker en mer amper stemning, og gir kort i neste situasjon for å markere seg og sette seg i respekt så blir dette feil. Da hissige spillere og trenere først og fremst klager på dommerens helhetlige vurdering/mangel på vurdering totaltsett i kampen. Og dette bunner da i dommerens kvalitet og selvtillit før kampen har startet.

    Det er ikke uten grunn at rare røde kort og utvisninger som ikke har rot i spillet kommer den siste halve timen.

    Jeg synes det er ille at spillere og trenere slår oppgitt ut med armene over dommeravgjørelser som er helt horrible i nesten hver serierunde. Og da igjen går jo dette på produktet toppserien og anseelsen til ligaen.

  10. Andreas Kolle
    oktober 9, 2010, kl. 17:12

    Jeg er også enig i at Westrum Pedersen stort sett holder en god linje. Det har vært litt uheldig med både kvartfinalen (da hun ga et tvilsomt rødt kort til Angus) og semifinalen (som vi husker altfor godt), men jeg er enig i at hun stort sett holder et godt nivå.

    Det er klart også at riktig vurdering og god dømming er veien å gå, og det ønsker alle å få til. Men problemet er at man er usikker noen ganger, og det er her jeg opplever at du er litt inkonsekvent. Her sier du at man gir kort for å få respekt, mens i ditt opprinnelige innlegg sier du at det er for mye at dommeren velger å ikke reagere. Så det er litt vrient å vite hvor skoen trykker.

  11. erik
    oktober 9, 2010, kl. 16:56

    Det virker for meg som de fleste dommerne i toppserien er usikre allerede før kampstart, og at i deres hode er det å gi kort en måte å få respekt på.
    Men min mening er at respekt får man ved god dømming og riktig vurdering av situasjonene. Dette markeringsbehovet fordi man i bunnen er usikker er bare en annen måte å si at man har mistet grepet på.
    Akkurat dommeren som dømte semifinalen mellom Røa og LSK er nok den kvinnelige dommeren som er best i landet. Hun holder en relativt høy linje på ting, og det kanskje beste med hun er at hun er konsekvent til begge lag gjennom hele kampen. Da vet spillerne hvor lista ligger til enhver tid. Så får vi heller si at den kampen var en trykkfeil.
    Men det er også på de nevnte punktene jeg synes kvinnelige dommere har en lang vei å gå før de holder godkjent nivå.

  12. Andreas Kolle
    oktober 9, 2010, kl. 16:36

    Dette har du helt rett i. Imidlertid er jeg litt usikker på om dette angår Toppserien/cupen eller dommerstanden generelt. Dette passer jo på både RBK – VIF og diverse andre kamper også.

    I forhold til å ikke blåse, er jeg enig dersom dommeren er i tvil bør han/hun vurdere å blåse. Men jeg tror det er flere situasjoner der dommeren enten ikke er i tvil eller faktisk ikke ser det som skjer. Og dersom man ikke ser hva som skjer, da er det forståelig at man ikke blåser. Dessuten vil jeg nok heller ha flere frispark og gule kort og færre straffer og røde kort i tvilstilfeller. I det første tilfelle setter dommeren seg i respekt, i det andre medfører det forakt, som i nevnte semifinale. Dersom det da er klar tvil, selvfølgelig. Klare straffer og utvisninger skal gis.

    Off topic; Ironisk nok tror jeg faktisk Røa er glade for at det ikke ble gult kort til Stine. Det er vanskeligere å få reversert gule kort, tror nå jeg, enn røde. Og med gult kort hadde Stine fortsatt måttet stå over cupfinalen.

  13. erik
    oktober 9, 2010, kl. 11:07

    Problemet er vel ikke i størst grad hva de har blåst på og gitt kort for.

    Nå i den siste tid med semien i cupen friskt i minne kan man lures til å tro at dommerne i toppserien slenger ut kort i hytt og gevær.
    Men min oppfatning av dommerne her er vel mer at de mest graverende feilen de gjør er alt de ikke oppfatter og får med seg, altså det de ikke blåser på.

    Jeg synes det å ha en oppfatning der og da, som noen ganger resulterer i frispark, straffe og kort er en bedre dommeravgjørelse som beror på at man har sett,oppfattet og vurdert situasjonen. Om vurderingen viser seg å være feil så har vertfall dommeren vært oppe i situasjonen og reagert. Alle, meg selv inkludert, synes jo at denne sesongens mye omtalte røde kort er hårreisende.

    Meeeen, det at en dommer ikke oppfatter,ikke får med seg eller ikke/lar være å tolke regler og spilletsgang er mer hårreisende i mitt syn. Det er med real fotballforståelse å gjøre. Dette er noe mange dommere ikke innehar siden de ikke har spilt fotball selv. Det å kunne tolke spillernes reaksjoner, samt vurderinger i de tre små sekundene man må ta en avgjørelse.

    Man sier jo at en usynlig dommer er en god dommer. Men når dommeren er usynlig pga mangel på forståelse så er det enda verre!

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

