Hjem > Røa, Toppserien > En påminner

En påminner

Jeg har gitt skryt til Dynamite Girls før. Jeg må gi det igjen. Men ikke akkurat den typen skryt jeg er vant til.

Kine er en av spillerne som har hoppet inn i våre hjerter i 2010. Her mot Kongsvinger.

Da Stabæk spilte uavgjort mot Kolbotn og vi var a poeng, var flere av oss Røa-tilhengere i fistel. Skulle vi greie å ta seriegullet? Skulle verdens beste jenter nok en gang vise oss hvordan det skulle gjøres? Skulle Nye Røa greie det umulige, og dermed degradere gullene i 2004 og 2009 til bare det nesten umulige? Det eneste vi trengte å gjøre, var å vinne de gjenværende kampene og håpe på et feilskjær fra Stabæk, så var det faktisk mulig.

Eneste?

I dag ble vi påminnet om hva vi faktisk ber om. Veien mot toppserieslutt er vanskelig. Den består ikke av rundingsbøyer og sparringpartnere, men den består av virkelige lag. Gode lag. Lag som kjemper sammen for å vinne. Akkurat som oss, gir de alt, og de vil og skal vinne. Akkurat som oss er det en kamp for dem om å kjempe seg oppover på tabellen. Lag med samhold, sjel, kampvilje og moral. Og i noen tilfeller landslagsspillere. Eller i hvert fall pretendenter.

Arna-Bjørnar var et slikt lag. De skulle aldri ha straffe mot slutten, og de skulle heller ikke ha det mot slutten av første omgang. Var det ufortjent at vi ikke vant? Langt ifra. Uavgjort var et greit resultat i denne kampen, en kamp der Arna-Bjørnar satset fra begynnelsen og ikke ga fra seg en millimeter. Man skulle kanskje heller ønsket at de scoret et spillermål i stedet for den tullestraffen, men OK.

Arna-Bjørnar ga oss et glimt av den ekstreme innsatsen Røa har lagt ned for å komme så langt som de har kommet. Å nesten dra iland en seier mot en så god motstander som Arna-Bjørnar er flott for et så redusert lag. Ikke at noen Røa-spillere kommer til å innrømme det. De føler sannsynligvis, helt feilaktig, at de har skuffet noen. De har kanskje glemt, i den ekstreme innsatsen de har nedlagt hittil, at også de er mennesker.

Med flere spillere som sjelden slapp inn på førstelaget i 2009 har Røa levert kanskje sin beste sesong noensinne. Kanskje det «bare» blir sølv. For et lag som alltid spiller for å vinne, er kanskje sølv nederlag. Men når bakkekontakten kommer, når man tenker på hva dette laget kan få til i  2011, når man tenker på hvor magiske vi har vært hittil, med tanke på hvilken innsatsvilje som ligger i verdens beste jenter, får jeg et behov for å parafrasere Churchill:

Dette er ikke slutten på Dynamite Girls. Det er ikke engang begynnelsen på slutten. Det er, kanskje, slutten på begynnelsen.

Og vi gleder oss alle til fortsettelsen.

Kategorier:Røa, Toppserien
  1. Tore Thorsen
    oktober 20, 2010, kl. 22:18

    Der er vi enig!

  2. Andreas Kolle
    oktober 20, 2010, kl. 16:32

    Tore Thorsen :

    Jeg har også studert straffesituasjonene på TV2Sumo og kommer frem til en annen konklusjon enn deg. Riktig at Tina snubler over Gardsjords hæl/legg, men jeg mener hun holder foten slik bevisst (ikke for at Tina skal snuble selvsagt, men for å nå ballen).Jeg mener dessuten at Janne Stange handser fordi hun beskytter ansiktet og at straffen er riktig.Jeg har aldri sagt at Arna Bjørnar burde ha vunnet fordi de ble fradømt et straffe,men at man kan diskutere enkeltsituasjoner i en kamp må jo likevel være helt greit. Til tross for at Arna Bjørnar hadde mye av banespillet greide de ikke å sette inn noen spillemål, det greide Røa og derved er det helt greit med uavgjort etter min mening. Ønsker både Røa og Arna Bjørnar lykke til i avslutningen! Skulle gjerne møtt dere i cup-finalen, tror det hadde blitt en spennende sak.

    Vi lar deg få siste ordet i denne saken. Men jeg skal bare slenge med at det hadde vært fint om Røa og Arna-Bjørnar møttes i cupfinalen, gjerne neste år. Men da uten straffespark. Tvilsomme eller klare.

  3. Tore Thorsen
    oktober 19, 2010, kl. 11:17

    Jeg har også studert straffesituasjonene på TV2Sumo og kommer frem til en annen konklusjon enn deg. Riktig at Tina snubler over Gardsjords hæl/legg, men jeg mener hun holder foten slik bevisst (ikke for at Tina skal snuble selvsagt, men for å nå ballen).Jeg mener dessuten at Janne Stange handser fordi hun beskytter ansiktet og at straffen er riktig.Jeg har aldri sagt at Arna Bjørnar burde ha vunnet fordi de ble fradømt et straffe,men at man kan diskutere enkeltsituasjoner i en kamp må jo likevel være helt greit. Til tross for at Arna Bjørnar hadde mye av banespillet greide de ikke å sette inn noen spillemål, det greide Røa og derved er det helt greit med uavgjort etter min mening. Ønsker både Røa og Arna Bjørnar lykke til i avslutningen! Skulle gjerne møtt dere i cup-finalen, tror det hadde blitt en spennende sak.

  4. Andreas Kolle
    oktober 17, 2010, kl. 21:20

    Takk for god tilbakemelding, eirik, den skal jeg ta med meg. Jeg ønsker å oppklare at bloggen egentlig handler om at Røa har gjort en kjempeinnsats. Straffen får faktisk svært lite oppmerksomhet, og jeg hadde vel ikke forventet den tilbakemeldingen jeg fikk.

    Når jeg først studerer straffesituasjoner, gjør jeg dette grundig. Som du (omtrent) sier, vil kvaliteten på bloggen og meningene mine gå kraftig ned om jeg dytter inn patriotisme framfor tolkning. Og jeg er faktisk først kvinnefotballfan, så Røa-fan utenfor dynamitegirls.no. Her er jeg en mellomting.

    Når det gjelder konstruktiv tilbakemelding, setter jeg stor pris på den, og jeg tar den gjerne imot, da i hovedsak den fra Tore Thorsen og deg. Jeg skal legge meg på minne hva dere begge har tatt opp.

    Tore T har nok flere gode poeng, men hans innlegg er, og jeg beklager å være så direkte, ufint, og på grensen til personangrep. Dessverre tror jeg at mange av de som skrev om kvinnefotball har stoppet med det på grunn av den typen skriverier som Tore T dessverre tenderer til.

  5. erik
    oktober 17, 2010, kl. 20:53

    Jeg synes det er forståelig at du som Røa tilhenger også har Røa-øyne i slike situasjoner. Men om folk på kommer med innspill, konstruktiv kritikk eller motargumenter på en sivilisert måte så må jo dette være lov fremfor at man da skal få høre nok en gang at denne siden er en uoffisiell fanside og at man da dermed ikke kan som du selv sier «ikke er kapabel til å komme med en nøytral vinkling.»

    Jeg tror de fleste som leser bloggen din og som da vitterlig liker den, gjør det mest fordi du har god kunnskap om jentefotballen og har gode, reflekterte syn på ting som skjer enn at de er blodfan av Røa. Og da vil slikt senke kvaliteten på innholdet.

    Men jeg kommer fremdeles til å lese det du har på hjertet, og så må du tenke at kommentarer, dog selv om noen er kritiske er bedre enn ingen kommentarer i det hele tatt.

  6. Andreas Kolle
    oktober 16, 2010, kl. 23:17

    Tore T (ikke Thorsen), du må respektere at folk ser forskjellig på straffesituasjoner, især på sider som denne. Jeg kan lett forsvare mitt syn, som er basert på nære studier av straffesituasjonene og samtale med kommentatoren, men jeg vet ikke om det hjelper på kvalmen din.

    Jeg stiller meg ellers uforstående til at Røa klager på dommeravgjørelser. Det er riktig at vi klaget inn et rødt kort, men det ble nå engang gitt feilaktig. Ellers er det stort sett slik at Røa sjelden bruker dommeren som argument om vi taper poeng. Kamper er for lange for at en avgjørelse skal dominere. Men om du mener at dette er et gjennomgående problem, skal jeg ta det til etterretning. Ellers må du ikke blande denne siden med Røas hjemmeside. Det fører bare til forvirring.

    Ettersom jeg har imøtegått dette, håper jeg du kan gjøre det samme og påpeke hva annet enn straffesituasjonen (som får liten plass i innlegget over) du mener er en uting ved dette innlegget. Å avskrive alt som «møkk» uten å være mer presis er ikke heldig.

    Tore Thorsen: Den første straffen er vi uenige i, om enn det er detaljer. Hedda Strand Gardsjord blir lurt av Algrøy, og går i feil retning. Jeg har sett dette på TV2 Sumo flere ganger, og kan ikke komme fram til at det er noe annet enn at Algrøy snubler over hælen til Gardsjord.

    Den andre er vi i enda større grad uenige i. At Røaspillerne ikke protesterer, tror jeg heller er fordi det er lite å vinne på det. I opptaket er det svært vanskelig å se noe som helst skje på TV2 Sumo, men når ballen ikke forandrer retning og hånden ikke engang er vagt søkende, da mener jeg at jeg har mitt på det tørre ved å diskutere hvor klar straffen var.

    Problemet er at om man markerer seg, som du også har gjort, så blir man så naglet til det man har bakgrunn i at man assosieres helt med det man gjør. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Røa ikke hadde fortjent å vinne mot Arna-Bjørnar, men det får ingen betydning for folk (deg unntatt) som leser hva jeg skriver. Det viktigste er at jeg er Røa-mann og er ikke kapabel til å komme med nøytral vinkling (jamfør Tore Ts innlegg). Jeg er sikker på at du har opplevd noe liknende, enda vi begge har kommentert ting som har gått mot våre respektive lags fordel.

    Poenget mitt blir derfor at vi bør kunne diskutere ting som straffe og slikt sivilisert, uten at vi dømmes for å se alt gjennom våre respektive røde lys. Som du kanskje har lagt merke til, har diskusjonene på fotballmagasinet blitt mindre og mindre diskusjoner og mer og mer hva man forventer å finne på Dagbladets kommentarsider.

    Det som er litt synd, er at det ser ut til at denne siden, som da heter «Røa Dynamite Girls (første hint) uoffisielle (andre hint) fanside (tredje hint)» blir både tatt for å være en generell fotballside der folk (jamfør igjen Tore T) kan gå til angrep på siden om den ikke er nøytral nok, eller ikke skriver nok om deres temaer.

    Jeg føler ikke noe ansvar for å ha en rolle som den beskrevet ovenfor. Som tidligere antydet har den langt på vei utspilt sin rolle på fotballmagasinet, da alle leter etter noe å kritisere. Det blir for anstrengende for de av oss som gjør dette på fritiden.

  7. Tore Thorsen
    oktober 16, 2010, kl. 22:24

    For ordens skyld – Tore T som skriver foran er ikke meg!
    Men jeg er enig med ham i straffesituasjonene.
    I den første strekker Røa’s back foten bakover slik at Tina Algrøy snubler i foten etter å ha spilt ballen forbi.
    I den andre situasjonen holder ikke Janne Stange hendene ned langs siden, men holder dem opp foran ansiktet. Ingen Røaspillere protesterer heller på straffen.
    Begge deler klart straffe !
    Men ut fra kampbilde og sjanser var 1-1 greit nok!
    Resten av uttalelsene til Tore T foran, får stå for hans regning.

    Tore Thorsen, Arna Bjørnar

  8. Tore T
    oktober 16, 2010, kl. 20:29

    Åherregud. Jeg blir rett og slett kvalm av å lese dette møkket! Arna Bjørnar fikk straffe som fortjent. Janne Stange handset innenfor sekstenmeteren, resultat av dette er straffe til motstanderlaget. Arna Bjørnar burde i tillegg ha en straffe til. Tina Algrøy blir felt. Røa-spilleren er ikke på ballen, men på spilleren. Dermed straffe. Jeg har lest kampreferatene dine på Røa sin hjemmeside, og det er bare klaging og syting fra din side. Hver gang Røa får en dommeravgjørelse mot seg, sutrer dere. På og utenfor banen. Det er rett og slett latterlig!

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

