Hjem > Champions League, Landslag, Toppserien > Norsk negativisme

Norsk negativisme

Hvis det ikke fantes katastrofer, måtte vi finne dem opp. Tilhengere av fotball, da spilt av kvinner (jeg er personlig lei av uttrykket kvinnefotball), ser ut til å male fanden på veggen til det kjedsommelige.

Den vanligste av disse depresjonene gjelder landslaget. Norge har ifølge eksperter vært på vei ned siden 2001, og det er ikke måte på hvor mye bedre ting står til i Italia, Frankrike, England og Sverige. Likevel har ingen av disse landene tatt oss igjen i turneringer (under EM i 2009 fikk England en altfor lett vei til finalen). Kanskje dette er et triks for å få mer midler, men jeg tror det bare skaper dårlig stemning. Og det er generelt sprøyt sagt av folk som burde vite bedre. Til å være et så dårlig lag, har det faktisk gått riktig så bra.

En ny vri på negativismen omhandler Mesterligaen. Det heter at med to unntak, Trondheims-Ørns og Kolbotns semifinale, er det bare tristesse her også. Egentlig kan vi se bort ifra disse også. Trondheims-Ørn kom til semifinale på bekostning av et ukjent hviterussisk lag. Kolbotns overraskende seier over Frankfurt ble avløst av 1-11 mot Umeå. Men med tanke på at det verken i fotball for menn eller håndball for kvinner har vært noen sammenheng mellom landslagets og klubblagenes suksess, er det muligens heller her problemet ligger. Det er muligens slik at vi i Norge ikke kan finne nok talenter til å ha et topplag som kan markere seg slik Larvik gjør i håndballen (bortsett fra internasjonalt, da). Men Toppseriens styrke er vel at det ikke er avgjort på forhånd?

Paradoksalt nok klages det også over at alle talentene går til Oslo. Dette er en grov overdrivelse med få faktiske eksempler; Stabæk har stort sett holdt seg til eldre spillere, og de spillerne Røa har forsynt seg av er ikke akkurat lokale talenter (telemarking i Trondheim, sogninger i Bergen og så videre).  Ideen er også at Oslo er spesielt egnet for kvinnelige fotballspillere fordi vi har Universitetet i Oslo, og en tredjedel av kvinnelige toppseriespillere tar høyere utdannelse. To tredjedeler tar ikke høyere utdannelse. Flere som tar høyere utdannelse drar også til Bergen og Trondheim. Igjen dreier det seg om overdrivelser for å få fram poeng. Som et post scriptum kan nevnes at de fleste som bekymrer seg over utviklingen mot Oslo-sentrering også ser på utviklingen framover og regner med at Oslo-dominansen vil forandre seg. Man kan da undre seg hva poenget deres er.

Personlig tror jeg at Norge kan markere seg godt fortsatt. Jeg tror også at Toppserien greier seg fint, etter en liten omjustering, uten både pengene og kravene til NFF. Mesterligaen er vanskelig, men når lagene får merke nivået, kan de nok markere seg mer stabilt.

Skal dette gå bra, kan det være en idé å sette seg inn i ting før man uttaler seg, og å legge igjen svartsinnet. Det er allerede altfor mange pessimister i Norge.

  1. Andreas Kolle
    november 27, 2010, kl. 19:48

    Hei til dere begge.

    Det første jeg vil understreke er at det ikke på noen måte ligger noen brodd mot Jan Reidar Vågsdalen i min blogg. Jeg tilhører de som mener at han, om enn han har vært noe flåsete noen få ganger, skriver og tenker godt. Det er interessant og spennende å lese Vågsdalens innlegg, og det står jeg for.

    Mine meninger er faktisk i hovedsak dirigert mot den generelle kommentator som har trukket troen på kvinnefotball langt ned i søla. Dette sporer seg tilbake til rundt 2005 for min del, og sannsynligvis lenge før. Min hoved»nemesis» i dette budskapet er faktisk Norges Fotballforbund, som papegøyeaktig gjentar at andre nasjoner passerer oss. Dette forplanter seg igjen i kommentarer til artikler både i 100% Fotball of fmag.no.

    Det er leit og dumt at Jan Reidar oppfatter dette som et personangrep, fordi det var aldri ment slik. Dersom jeg har skrevet det slik at det må forstås i denne konteksten beklager jeg. Det var kun for meg et oppgjør med en generell trend, en trend som finnes i andre idretter, og som altså går tilbake til lenge før Jan Reidar Vågsdalen begynte på fotballmagasinet.no. Jeg kjenner også til dette med å få bruddstykker tatt ut av sammenheng, blant annet en stygg parafrasering av min kommentar om at det er lettere å gi pasninger til venninner enn til rivaler. Jeg har modifisert artikkelen noe, og håper vi kan legge dette bak oss. Det er for øvrig ikke du som er et monster, Jan Reidar. Du er en viktig man for kvinnefotballen, men du verken er, styrer eller skal stå til ansvar for det jeg oppfatter som en bevegelse jeg ikke kjenner ditt forhold til.

    Det andre jeg vil ta opp er at dette er et forsvar for Røa. Jeg har sett på tall, og det laget jeg egentlig vil holde til forsvar er faktisk Stabæk. Dersom «plyndring» av unge talenter har forekommet, er nok Røa og Kolbotn de første som skal trå varsomt. LSK har heller ikke vært kjent hva jeg husker for å ta spillere fra andre steder enn nærområdet. Jeg ser altså på tallene, eller spillerne, og der sliter jeg litt med å finne den store bølgen alle snakker om.

    I denne artikkelen nevner jeg Røa bare én gang, og jeg hadde ikke til hensikt å inkludere Røa i større grad i den. Jeg betviler ikke at det du sier reflekterer en trend, og at det ikke nødvendigvis reflekterer deg, Jan Reidar, men som sagt var det heller aldri meningen. Jeg ser ikke noe sterkt pro-Amazon-bidrag hos deg heller, men tvert imot et verdifullt bidrag til å skape helhet i debatten.

    Knut Roger, jeg takker deg for god tilbakemelding, og er i stor grad enig. Jeg skriver to typer artikler her, de generelle, og de som er 100% Røa. De sistnevnte vil fra nå av bli merket «Røa» dom kategori, slik at folk som ikke er Røa-fans kan hoppe over. Jeg er helt enig i at jeg må passe mitt publikum, og det er verdifullt at folk holder meg på matta. Jeg setter pris på tilbakemelding dersom jeg går over streken, både av deg, Jan Reidar og andre som mener at jeg går for langt.

  2. Knut Roger
    november 27, 2010, kl. 17:03

    Hei

    Jeg er en ivrig leser av både denne bloggen og artikkelene om toppserien på fotballmagasinet. Jeg kjenner ingen av dere og føler derfor at jeg kan skrive relativt nøytralt om dette dere her diskuterer.

    Slik jeg ser det:
    Fotballmagasinet sine sider er en offisiell side der betraktninger skal være så nøytrale og nærme virkelighetsoppfatningen som mulig. Der kan en blogg som dette være mer unyansert i betraktningene. Eller betrakte ting med Røa øyne, slik jeg oppfatter at Andreas gjør.

    Begge har dere deres favorittlag, og det er bare fint.
    Jeg ser poenget ditt Jan Reidar om hver sak skal bunne i «Heia Røa» mentalitet, så blir det dumt. Selv om Andreas har alle rettigheter til det. Jeg oppfatter ikke at alle sakene har denne mentaliteten, men noen saker er farget vedlig Røa-røde.
    Og det er her Andreas må passe seg litt. Jeg vet dette er en fanside for Røa, men om bloggens mening er å ytre ting om toppserien og bli oppfattet som en grundig, nøyaktig og kunnskapsrik ytring så kan ikke alle saker bli i den fargen. Ikke det at man skal kjøre Blaatt eller noe, men for oppfattelsen for den jevne leser så er det viktig med en gyllen middelvei. Selvfølgelig da om meningen med bloggen er for oss alle, eller kun for Røa og deres omgivelser?

    Jeg synes dere er flinke begge to, gode med pennen og greier stort sett å holde dere til saken og ingenting annet. Men siden dere så tydelig også har flagget hvilket lag dere holder med, så kan det noen ganger biter dere i ræva i tilfeller der lesere synes saken er litt for positivt vinklet til deres klubb.
    Men slik vil det alltid være. Og meninger er det alltid lov å ha.
    Det fine med fotball er at det ikke finnes noen Ikea oppskrift på hvordan ting skal gjøres, og hvilke meninger som er riktige og gale.

  3. jan reidar
    november 27, 2010, kl. 16:31

    Hei Andreas!

    Jeg registrer at mine meninger og ytringer i fotballmagasinet er det du tar utgangspunkt i denne og tidligere artikler.
    Først syntes jeg det er utrolig flott at diskusjonen kommer opp om ulike temaer, slik at eventuelle momenter om utvikling, om hva som er bra eller ikke bra for Norsk (kvinne) fotball osv….

    At du bla i forrige artikkel kaller meg indirekte ett «monster» tar jeg som ett kompliment.
    Hvorvidt jeg påberoper meg rett og galt, eller at andre måtte gjøre det, så ser jeg på de ulike problemstillingene fra ett større perspektiv en du gjør(bare en påstand).

    Alt du skriver om er både interessant og artig og lese, men det bunner alltid/oftest til slutt ut i en forsvarskamp eller en glorie av hvordan Røa opptrer eller ikke.

    Jeg prøver å se helheten, og skriver med dette som ett utgangspunkt. At du tar bruddstykker i en lang artikkel jeg har skrevet og kritiserer disse er iog for seg greit, men helheten i dette er noe annet enn denne kritikken din.

    Du har uttalt tidligere at fotballmagasinet har vært en bra webside å diskutere kvinnefotballen på. Derfor lurer jeg på hvorfor du har sluttet å kommentere på magasinet(noe som var meget bra og ineteresant, når du gjorde det tidligere), og i steden reflekterer over uenighetene dine her inne på Røa sin uoffisielle nettside.

    Husk Kolle, at jeg ikke har sagt at mine påstander er rette, jeg har bare satt igang en diskusjon om hvorvidt tingenes tilstand er, sett fra mitt ståsted.

    Og mener du at spillerutviklingen er bra i Norge kontra de landene vi konkurerer med, så er jo selvfølgelig det legalt og riktig å gjøre.

    Du er dyktig med pennen, og har gode og velmenende meninger, men av og til så gjennspeiler det ofte Røa,noe du selvfølgelig er i din fulle rett til å gjøre.

    Du kan selvsagt ta meg på at jeg tilhører Amazon Grimstad, og kritisere meg pga det, men om du leser helheten i det jeg skriver, så er det fotball Norge jeg diskuterer og ikke min egen klubb. Av og til bruker jeg eksempler og meninger ut fra erfaringene mine i Amazon Grimstad, men jeg lager sjeldent eller aldri noen glorie av klubben.

    Forskjellen er selvsagt at du skriver på en uofisiell nett side, mens jeg tar det offentlig, eller hvertfall i ett større offentlig rom.

    Jeg skal ikke ta ut bruddstykker av dine artikkler, men du bruker ord som monster, ekkelt sted,grov overdrivelse, svartsinnet,fanden på veggen,negativinismen og gennerelt sprøyt av folk som budrde vite bedre(denne er jo direkte til meg). Hvorvidt du mener dette om meg og mine meningsfeller er forsåvidt greit, men jeg hiver meg ikke inn i kampen om å bruke de «tøffeste» synonymene eller fremmedordene som bare de klokeste forstår.

    Syntes du skriver bra og har gode meninger, om hvorvidt du har rett eller ikke skal jeg ikke stå som dommer over. Jeg er uenig i mye, og enig i en del, men kommer aldri til å dømme deg med synonymer som ikke passer seg i en debatt, som jeg mener er og kan være god å ta med seg, og jeg syntes den burde kommet der den var tatt, i utgangspunktet, og ikke her

    Jeg er IKKE interisert i å dra denne debatten videre, og du må gjerne også bruke ord eller meninger fra det jeg her har skrevet og lage saker utav, men det er ikke noe jeg er med på.

    Lykke til videre og stå på med ditt arbeid i og rundt Røa!!

    Og bare til orientering Andreas, så er faktisk mailene, telefonene og reaksjonene på nettsider og i lokalaviser, ett bevis på at noe av det jeg poengterer er grunn nok til diskusjon.

    Mvh Jan Reidar

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

