Hjem > 1. divisjon, Andre lag, Landslag > Kontrakter og andre vitser

Kontrakter og andre vitser

Hva er egentlig en kontrakt verd i kvinnefotballen? Nøyaktig det den burde være.

Cecilie Pedersen har truet med å legge opp som fotballspiller. For Norges landslag er dette en mindre skandale, men vi er forholdsvis godt dekket på den posisjonen akkurat nå. For Arna-Bjørnar er det en langt større skuffelse, fordi de mister en svært god spiller som kan hjelpe dem der de trenger det mest. Den største taperen er imidlertid Avaldsnes. De bare vet det ikke ennå.

Avaldsnes’ forhold til kontrakter framstår litt som om en sveitsisk bankmann skulle diskutere med en italiensk murer. Alt bankmannen sier er teoretisk riktig, men den italienske mureren vet bedre. Kontrakter i Toppserien er lite annet enn intensjonserklæringer. Signerer man for et lag, betyr det at andre lag i samme divisjon kan glemme å få henne. Ikke på grunn av juss, men på grunn av at hun trives i klubben.

Å snakke om tapte inntekter for Avaldsnes fordi Cecilie Pedersen går, er riktig, men Arna-Bjørnar har sannsynligvis allerede betalt de ekstraordinære utgiftene Avaldsnes har måttet betale, nemlig ganske så nøyaktig ingenting. For det som skiller Pedersen fra en hvilken som helst annen Avaldsnes-spiller er bare at hun er flinkere. Og ettersom Pedersen vurderer å gi seg, vil de ikke engang få pengene Arna-Bjørnar har tilbudt.

Hadde Avaldsnes sett til vennskapsklubben Stabæk, hadde de sett at de sendte Solveig Gulbrandsen med sin velsignelse til USA og ordnet opp i alle eventualiteter hva gjaldt Woods. Det var ingenting å vinne på å hindre dem, og i Solveigs tilfelle kom hun tilbake, om bare et halvt år før hun la opp, etter endt USA-opphold. Lene Mykjåland er et annet eksempel på folk som drar tilbake til moderklubben, og det går et rykte om at enda en spiller er tilbake til moderklubben snart.

Pedersen kommer imidlertid aldri til å spille for Avaldsnes. Det er mulig at hun aldri ville ha gjort det uansett, men nå er nok samtlige broer brent. Samtidig står Avaldsnes fram som en grådig, gjerrig, usamarbeidsvillig og byråkratisk klubb det virker som om det er best å holde seg unna. Da er det en smal trøst at du har ditt på det rene juridisk.

Advertisements
  1. Andreas Kolle
    januar 12, 2011, kl. 22:58

    Ja, hun virker nok litt vrien. Tror vel egentlig at det virkelig dumme var å skrive toårskontrakt. Skjønner ikke hva hun tenkte på.

    Men Avaldsnes virker også mer enn litt pussige. Når de sparker Lofti, bør de forvente seg reaksjoner fra henne. Det har vært den røde tråden. Ellers hadde hun spilt i Toppserien for lengst.

  2. henriette
    januar 12, 2011, kl. 22:41

    Det som har kommet frem av informasjon idag synes jeg setter frk Pedersen i et dårlig lys!

  3. Finne
    januar 12, 2011, kl. 21:32

    10 000 ville være mer korrekt. Avaldsnes kan skylde seg selv hvis de betalte selv om hun brutt sin kontrakt og ikke trene i November (?)

  4. Andreas Kolle
    januar 12, 2011, kl. 19:21

    Ingenting er mer ødeleggende for en god teori enn fakta. Vi har nå fått vite at Pedersen har uteblitt fra trening siden oktober (da Lofti fikk fyken), og Avaldsnes har av en eller annen grunn fortsatt å betale henne, også etter at hun tok kontakt med en rivaliserende klubb. Det er mulig at de må det i forhold til kontrakten, men jeg hadde nok begynt med å kutte utbetalingen til hun viser seg på banen.

    Summen de vil ha for at de betalte en streikende spiller og fordi de leiet BMW ut 2011 uten å se for seg mulighetene for at Pedersen kunne forsvinne, er 150 000. Kan vel strengt talt bare applaudere for usedvanlig lite imponerende pengeforståelse. Hvordan hadde en andredivisjonsklubb råd til alt dette?

  5. henriette
    januar 12, 2011, kl. 10:31

    Om det er mislighold mtp kontrakten fra klubbens side så er jo det en helt annen sak.
    Da må man se på hvilke rettigheter man har.
    uten at jeg kjenner all info i denne saken så synes det å komme fre at Avaldsnes vil ha dekket de utgifter de har på Cecilie. Og det synes jeg egentlig er en fair sak.

  6. Andreas Kolle
    januar 12, 2011, kl. 05:05

    Det er et godt spørsmål. Som sagt i hovedposten min, har Avaldsnes sitt på det tørre. Kontrakten stipulerer at hun skal spille hos dem, og om de skal være nøye på det, så er det bare å forlange at hun spiller hos dem eller ikke i det hele tatt. Sånt rent bortsett fra at jeg alltid har lurt på de juridiske forskjellene mellom en kontrakt mellom klubb og spiller og mellom klubb og trener. Lotfi Lazaare fikk jo fyken.

    Nevnte Lazaare sa til Haugesund Avis at «Ja, hun har signert en kontrakt, men det har vært flere brudd fra klubbens side fra dag en. Det gjør at hun ikke vil fullføre kontrakten». Dette er også ting man bør se inn i. Spørsmålet da er vel gyldigheten av en kontrakt som ikke oppfylles fra Avaldsnes ILs side, hvis dette da stemmer.

    Dette fjerner ikke gyldigheten av en kontrakt. Jeg er enig i at Avaldsnes bør få en form for kompensasjon, og Arna-Bjørnar har allerede forsynt seg grovt av spillere fra Rogaland samtidig som det kommenteres fra klubben at alle talentene forsvinner til Oslo. Så en viss form for kompensasjon bør foreligge fra Arna-Bjørnar. Men her bør nok Avaldsnes vise større forståelse. Pedersen er tapt for dem, videre uthaling skaper bare tapere i denne situasjonen.

    Dessuten finnes det ikke overgangssummer i kvinnefotballen. Ikke engang til WPS. Der valgte både Røa og Stabæk å la spilleren gå.

  7. henriette
    januar 11, 2011, kl. 23:47

    En kontrakt og utgifter er så mye mer enn lønn betalt i rene kroner inn på en konto.
    Det kan være avtaler gjennom sponsorer, jobb og tilrettelegging av hverdagen.

    Ut fraditt synspunkt, hva skal man med en kontrakt da?

  8. Andreas Kolle
    januar 11, 2011, kl. 23:41

    Det vi må huske er at uansett hva vi måtte mene om saken, så er dette amatører. Cecilie Pedersen og alle andre spiller for knapper og glansbilder. Pedersen gikk frivillig til Avaldsnes, og nå har landslagstreneren sagt at hun har å finne seg en toppserieklubb. Det vi står igjen med nå, er altså at en som ikke får lønn hos Avaldsnes ønsker å bytte til en klubb som gir henne muligheter til å spille profesjonelt.

    Det som gjøres feil, er å sammenlikne med fotball spilt av menn. Her er det overgangsssummer, stort økonomisk tap ved nedrykk, lønninger, merchandising og så videre. Dette finnes ikke i kvinnefotballen, og derfor blir det vanskelig å sammenlikne mellom herrer og damer. Derfor må man se på dette som en amatørkontrakt. Og om hun trekkes i lønn for å begynne i Arna-Bjørnar, gjør vel ikke dette store forskjellen?

    Kort sagt, hvilke penger er det vi snakker om?

  9. henriette
    januar 11, 2011, kl. 23:20

    En kontrakt er verdt de utgifter og avtaler klubb og spiller har med hverandre.
    Hva er ellers poenget med en kontrakt?

  10. Lars Edvartsen
    januar 11, 2011, kl. 19:42

    Jeg er helt enig med deg at det er Avaldsnes som kommer ut på minussiden her.
    Jeg vil også presisere at jeg ikke vet hvordna dialogen mellom klubbene og spilleren har vært.
    Men likevel, selv om det ikke er snakk om store pengesummer i kontrakten, så synes jeg det er litt lettvint å si at hun bør få gå fordi det er slik det alltid har vært.
    Om en klubb skriver en 2 årskontrakt med en spiller, så er klubben bundet opp med å fullføre den kontrakten ovenfor spilleren. Jeg synes det pr dags dato virker som om spillerne har litt for lite ansvar kontraksmessig i forhold til klubbene.
    Man ser jo at de fleste tjener på å la spilleren gå, men tenk på klubber som prøver å bygge for fremtiden og må la spillerne sine gå. Eller hva med sponsorer som går inn i klubben med pengesummer i visshet om at de kontraktsbundete spillerne er på plass.

    Men likevel så stinker det litt av denne saken.
    Om det er slik at hun har 1 år igjen av kontrakten sin, er det ikke da bare rett og rimelig at AB betaler henne ut det siste året. Her er det jo ikke store summer det er snakk om likevel. Lederen i AB har jo sagt selv at de faktisk var villige til å betale litt. Men jeg mistenker nok Avaldsnes for å komme med et krav langt unna rimelighetens grenser.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: