Hjem > Landslag > Før VM-åpningen: Ekvatorial-Guinea – Norge

Før VM-åpningen: Ekvatorial-Guinea – Norge

Norges første motstander i VM; Ekvatorial-Guinea

Egentlig foretrekker jeg å snakke om Toppserien, men siden jeg er skeptisk til NRK og samtidig er landslagstilhenger for kvinner, synes jeg det er på sin plass å snakke litt om VM.

Norge møter altså Ekvatorial-Guinea i sin første kamp. Ekvatorial-Guineas store stjerne er Genoveva Añonma, som nylig gikk til Turbine Potsdam fra langt mindre imponerende USV Jena.  I Jena, som såvidt unngikk nedrykk, scoret Añonma mål både på små og store lag, sistnevnte inkluderre Turbine Potsdam og FCR Duisburg.

Resten av laget er fordelt på i hovedsak to nasjoners ligaer: den ekvatorialguineanske og den brasilianske. Den brasilianske serien skyldes at Ekvatorial-Guinea har importert mange spillere til å spille for dette landslaget. Av disse er det bare to spillere som spiller for topplag, og bare én som spiller for et lag som også har representanter i det brasilianske landslaget. Brasiliansk serie er heller ikke regnet som fullt så god som det landslaget presterer.

Ekvatorial-Guinea har valgt å ikke ta med de kontroversielle spillerne, Salimata-søstrene, som var viktige i Ekvatorial-Guineas andreplass i Afrikamesterskapet. Avgjørelsen ble tatt for kort tid siden, og styrker kontroversene rundt landslaget.

Landet har spilt to kamper de siste månedene, en uavgjort borte og en seier hjemme mot Kamerun. Kamerun nærmer seg faretruende «has-been», og laget tapte 1-5 for Nigeria, som er det klart beste landet i Afrika, og det eneste stabilt gode. Nigeria kan være godt nok til å konkurrere relativt jevnt med de andre lagene. De andre skal ikke være det.

Fordelingen til Ekvatorial-Guinea virker også noe midt-tung. Det er fire spillere som anses som forsvarere og ti midtbanespillere. Med tre obligatoriske keepere, skulle det bety fire angrepsspillere. Midtbanespillere i forsvar kan fort åpne for store rom.

 

Optimist på vegne av Norge

Norges situasjon ser også pen ut. Med Hedda Strand Gardsjord og Elise Thorsnes med en form for skade, spilte Norge greit i 78 minutter mot Tyskland og godt i 90 mot USA. Norge har altså fått den trøkken og den boosten som trengs for å være klare for VM.

I tillegg har jeg endelig fått viljen min. Etter å ha mast om å få Trine Rønning inn på midtbanen siden 2008, har endelig en landslagstrener valgt å satse på trønderen der hun passer best. Allerede har hun altså to målgivende pasninger (begge til Cecilie Pedersen), og hun ble trukket spesielt frem av Eli Landsem. Det lover godt for Norge.

Forsvaret er jeg bittelitt usikker på. Maren Mjelde ser ut til å fortsette å gjøre jobben bra, men alternativ to er usikkert. Runa Vikestad imponerte ikke akkurat mot Tyskland, men hun spilte nok langt bedre mot USA. Dette er et ekko av situasjonen ved sesongstart, der hun ble ydmyket av Røa men spilte svært godt mot Stabæk. Forhåpentligvis er hun mer stabil nå, men ellers bør man vurdere alternativer. Og det er ingen klare nå. Samtidig, blir Hedda frisk, bør vel Skammelsrud Lund se ut som et alternativ. Hun har stort sett virket ryddig.

Midtbanen er et luksusproblem, og angrepet ser ut til å fungere. Bonus at Emilie Haavi og Lene Mykjåland har funnet frem scoringsformen, og vi får håpe de tar dette med seg inn i VM. Blir Elise klar til VM (bank i bordet), bør Norge være godt rustet til å bite fra seg. I motsetning til EM i 2009 og OL i 2008 virker Norge å ha gløden som skal til

 

Oppsummering:  Norge vinner. Klart. Et angrepsvillig lag med få store navn skal få store problemer med kontringssterke og ballsikre nordmenn.

Kategorier:Landslag Tags: ,
  1. Håkon
    juni 23, 2011, kl. 12:47

    Ellers har NRK plukket opp Marit Fiane Christensen som sidekommentator. Heia Marit. 🙂

  2. Håkon
    juni 23, 2011, kl. 12:47

    Hedda er i hvert fall klar, og da tror jeg ikke Eli gambler med Marita som har spilt to offisielle kamper siden januar i fjor.

    http://www.tv2.no/sport/fotball/landslag/woods-ikke-enig-i-vuderingen-3523578.html

    Tror heller ikke Pedersen starter. Ikke hennes type kamp, for lett motstand.

  3. Arne Ball
    juni 21, 2011, kl. 22:34

    Det har du helt rett i. Tenkte mest på Woods, som alle elsket ifjor.

    De hadde nok blitt erstattet om de ikke kunne delta, men det er lenge mellom kampene, og tror ikke de risikerer noe den første kampen for Thorsnes. Heldigvis er det kanskje den kampen vi trenger henne minst.

  4. Andreas Kolle
    juni 21, 2011, kl. 22:31

    Verken årets spiller i fjor eller årets spiller i Toppserien. Men både Woods og Mykjåland er gode contenders til å spille når vi møter tyngre mitstand.

    Vi får se hva gjelder Thorsnes. Hun hadde vel blitt erstattet dersom hun ikke kunne spille…

  5. Arne Ball
    juni 21, 2011, kl. 22:23

    Mulig du har rett angående Holstad Berge og Vikestad. Men poenget mitt er at i midtforsvaret så burde den fordelingen vært avgjort før disse kampene. Med mindre Landsem ikke er noen fan av et samkjørt midtstopperpar.

    Angående skadene på Røa spillerne så tar jeg utgangspunkt at de p.d.d ikke spiller, og da høyst trolig ikke starter kampen mot E-G. Lengst unna er vel Thorsnes hvis ryktene om en strekk i låret er riktige. Noe slikt tar gjerne flere uker. Men jeg ser gjerne at begge to blir friske og i form, for da er de inne på laget.

    For meg er Ims og Giske hipp som happ egentlig, men ser at Landsem har gitt Giske mer tillit i de siste kampene og antar da at hun er foran i køen. Rønning er helt klart best sentralt, og kanskje den som best fungerer sammen med Stensland akkurat der.
    Et poeng er at årets spiller i fjor kanskje ikke er inne på laget.

  6. Andreas Kolle
    juni 21, 2011, kl. 22:14

    Takk!

    Det er mulig at ting blir som du skisserer, men det kan også hende at laget som taper minst mot Brasil greier seg. Uansett bør Norge slå Australia om vi skal kjempe om medaljer. Jeg bør her opplyse om at jeg ikke har planer om å dra en Nils Johan Semb og si at alle lag er vanskelige.

    Kampene fram til VM-starten er nok der for å få de siste dealjene på plass, og jeg syntes etter de klippene jeg så mot Tyskland at Vikestad hadde mer å bevise enn Holstad Berge. Så jeg ser det som naturlig at det var den fordelingen.

    Førsteelleveren din virker enten som om den tar utgangspunkt i at Røa-spillerne er skadet eller at du vil gi mer spilletid for de som ikke i utgangspunktet kan vente seg det.
    Jeg ville nok selv ha byttet Giske med Ims og plassert Ims på midten og Rønning på høyrekant. Alternativt kjørt Leni Larsen Kaurin på høyre og Rønning der hun er.

    Når man snakker om forsvar, blir det interessant å se om Ryland blir brukt stort. Hun kan jo vurderes som alternativ på høyresiden med Skammels i sentrum mot for eksempel EG.

  7. Arne Ball
    juni 21, 2011, kl. 21:22

    Fin oppstart til VM, Andreas.

    For å ta selve kampen først. Jeg tror denne kampen kanskje blir viktigere enn mange tror. La oss anta at alle tre lagene slår E-G. Jeg tror fort Norge spiller uavgjort mot Australia, og da vil dermed laget med best målforskjell ( og mest sannsynlig det laget som slår E-G mest) gå videre.

    Angående laget så var jeg rimelig sikker på 11eren ( så sikker som en supporter kan få blitt ), før pre-campen.
    Skade på Thorsnes, samt midtforsvaret gjør meg usikker nå.
    Skammelsrud Lund er primært tatt ut som back, men ble også valgt pga anvendeligheten i forsvaret.
    All den tid Strand Gardsjord er skadet, så vil Skammelsrud Lund spille på backen.
    Det som overrasker meg mer er det som tidlig så ut som stopper duen Mjelde-Holstad Berge.
    Holstad Berge ble tatt ut i midten av 2 omgang mot Tyskland og var ikke på banen mot USA.
    Om dette skyldes skade så er det jo synd, men om Eli er usikker på den plassen som trenger mest trygghet og samspill på banen så er det i mine øyne veldig sent å begynne med dette nå.
    Om Strand Gardsjord blir frisk til kamp så tror jeg fort Skammelsrud Lund spiller stopper.

    Ser også at Skarbø kom inn mot USA også, men siden det medisinske apparatet har sagt at Hjelmseth er frisk så skjønner jeg ikke hvorfor de skal bytte på å stå i mål. Selv om Skarbø er en bedre keeper i mine øyne.

    Jeg ville valgt dette laget til akkurat denne kampen mot det antatt svakeste laget.
    Hjelmseth
    Skammelsrud Lund, Mjelde, Holstad Berge, Mienna Knutsen
    Giske, Stensland, Rønning, Bosshard Haavi
    Herlovsen
    Pedersen

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

