Hjem > NFF/Jenteløftet > Men hva med oss?

Men hva med oss?

Norway Cup er et viktig arrangement, og det var viktig å ta en avgjørelse med tanke på sikkerhet på den ene siden og det å ikke la seg kue av terrorisme på den andre. Personlig mener jeg at riktig avgjørelse ble tatt i å arrangere det.

Som kjent var det Anders Behring Breiviks feige og foraktelige handling som medførte at det ble snakk om å flytte på Norway Cup. I den store sammenheng var det viktigere hensyn å ta, da det var mange tragedier å vise til. Nå skulle ikke Norway Cup arrangeres før 31. juli, men avgjørelsen ble tatt den 25. juli til fordel for å arrangere.

Norway Cup var imidlertid ikke det eneste fotballarrangementet som ble påvirket av terrorgjerningen. Også samtlige fotballarrangementer (og, selvfølgelig, mange andre arrangementer jeg her unnlater å ta opp) som skulle spilles den helgen ble avlyst. De ble avlyst svært hurtig; Norges Fotballforbund viste klokskap i å avlyse så fort som mulig, slik at rammen rundt kampene ikke ble frykt, og at kampene ikke fikk en uhyggelig stemning rundt seg.

Det vil si, de gjorde vel en liten feil: For da de bestemte seg for å avlyse Tippeligaen, Adeccoligaen og Fair Play Ligaen (2. divisjon, menn), glemte de helt at det skulle være seriefinale i Toppserien påfølgende tirsdag. Det er i utgangspunktet bemerkelsesverdig å legge en seriefinale på en tirsdag midt i fellesferien, men det ble ekstra merkelig at avgjørelsen for å flytte den først kom på mandag. Lenge før mandag burde det være klart at det ville vært det beste å flytte kampen. De vanlige argumentene mot å flytte kamper teller ikke i dette tilfellet.

Dette var en avgjørelse som skulle ha blitt tatt med en gang. Om Toppserien er del av Norges Fotballforbund, burde det ha vært en selvfølge at denne opplysningen burde ha nevnt Toppserien, om ikke for annet, så i hvert fall for å si at «for Toppserien er det ikke tatt noen avgjørelse». Man forstår at ikke alle tenker like rasjonelt etter en hendelse som dette, men samtidig bør det være en ryggradsrefleks at Toppserien må tas med når NFF kommer med en generell avgjørelse om toppfotball i Norge.

Hvorfor tar jeg opp Norway Cup? Vel, fordi Norway Cup ble avgjort før Toppserien. Her greide man å tenke fem dager fremover, med Toppserien ble det vanskelig å tenke tre dager fremver. Det er viktig å få Norway Cup-spørsmålet avgjort, men på et eller annet tidspunkt burde da noen ha tenkt at vi altså har to øverste divisjoner i Norge.

Kategorier:NFF/Jenteløftet
  1. Andreas Kolle
    august 7, 2011, kl. 22:25

    Jeg er et ludder: jo flere kommentarer, jo penere ser det ut for meg. Vi lar det stå, om ikke annet, så for å bevise at denne bloggen er interaktiv. Moralen er: Skriver jeg sprøyt, skal jeg få høre det. Og om jeg blir overbevist, så forandrer jeg innlegget.

    Takk for god tilbakemelding!

    PS: Om jeg skulle innvolvere meg i SKF hadde jeg måttet slutte å skrive her. Og muligens fjernet tidligere innlegg. Richard Jansen har jo knapt skrevet et ord siden han ble med der.

  2. tikitaka
    august 7, 2011, kl. 22:22

    Likte det nye innlegget meget godt 🙂

    Du må gjerne fjerne kommentarene om du føler for det.

    Hadde serieforeningen for kvinner hatt like mye passion for kvinnefotballen som deg så hadde det nok blitt bedre tider. Men der hører man stadig vekk at det sluntres i krokene.

  3. Andreas Kolle
    august 7, 2011, kl. 22:19

    Vel, nå forandret jeg det likevel. Vet ikke om jeg kan lfå det tilbake til slik det var. Dessuten var det faktisk litt sutrete. Dessuten ble jeg uansett lei av Gamsten.

    Om du vil, kan jeg fjerne kommentarene våre, siden de angår et innlegg som er sterkt modifisert.

    PS: Gratulerer med seieren i går!

  4. tikitaka
    august 7, 2011, kl. 22:10

    Ser gjerne at du ikke fjerner de for min del. Kan jo være at det er en god del andre som synes de er på sin plass.
    Jeg tror alle som er inne og leser bloggen din, og i tillegg kommenterer vil at kvinnefotballen skal bli mer synlig. Men har nok vært mer graverende feil før i sesongen og tidligere år.
    Men kred for at du ikke setter deg på bakbeina men holder en konstruktiv dialog selv om det kom litt kritikk! 🙂

  5. Andreas Kolle
    august 7, 2011, kl. 21:59

    Kanskje kjønnsperspektivet var unødvendig. Noe usikker der. Men nå ble altså mandagskampen i Tippeligaen avlyst på lørdag. Og Fair Play ligaen (altså 2. divisjon) ble også avlyst på lørdag. Det hadde bare vært fint å få en avgjørelse.

    Men siden du mener assosiasjonene med kjønn er klønete, fjerner jeg dem fra innlegget. De er nok mer i veien uansett.

  6. tikitaka
    august 7, 2011, kl. 21:40

    Mtp det som har skjedd så tror jeg det er klokt å ikke klage altfor mye. Situasjonen har vært spesiell og i det store så er temaet du tok opp denne gangen litt vel lite synes jeg.

    Jeg er som deg veldig frustrert noen ganger over hvordan NFF håndterer ting, men jeg tror at det er til sakens fordel om vi klager på saken og ikke hele tiden trekker inn at det er kjønnsdiskriminering. Tror ikke det er til hjelp for jentene at alt handler om hjelp.
    For den jevne fotballtilskuer så blir det da registrert at vi klager om andre ting enn sakens innhold.

    Det du heller ikke nevner er at 2 div fotball, samt andre idretter som har arrangement av betydning på samme dag som Toppserierunden fikk beskjed på samme tidspunkt som klubbene våre.

    Jeg heter Martin Reiertsen, og er forresten Kolbotn supporter 🙂

  7. Andreas Kolle
    august 7, 2011, kl. 21:26

    PPS: Det positive med det hele er selvfølgelig at dersom mine meninger er så veletablert, så kan jeg spare meg for å gå gjennom dem hver gang. Det sparer vel oss alle for tid.
    🙂

  8. Andreas Kolle
    august 7, 2011, kl. 21:16

    Det er bra med kritikk, og det er fint at du setter meg på plass når det er passelig. Her ligger altså kampsaken ikke så mye i Norway Cup som at det man regnet som seriefinalen først ble lagt på den usedvanlig dårlige tidspunktet tirsdag i fellesferien, og så at man ventet i lengst mulig tid før man flyttet den. Da er det vanskelig å selge inn produktet. Norway Cup er ikke arrangert av NFF, det er Toppserien. Og når man bestemmer seg for alle andre ligaer på lørdag, kan man slenge på den øverste for kvinner.

    Kanskje jeg går for hardt ut mot Norges Fotballforbund, men de har taklet hele situasjonen rundt fotball-VM med påfølgende serievurderinger så dårlig at man mister lysten på å fortsette å engasjere seg. Kanskje også temaet om kjønn blir utvannet, men jeg greier ikke å rasjonalisere bort alle de dårlige valgene de har gjort i det siste med ren inkompetanse. Men det er mulig at du har rett.

    PS: Hva heter du når du ikke heter tikitaka?

  9. tikitaka
    august 7, 2011, kl. 20:57

    De fleste vet at du er kraftig imot det meste NFF gjør og ikke gjør for kvinnefotballen.
    Jeg er også lite imponert av mye av valgene som har blitt gjort gjennom årenes løp.
    Men du må lære det å velge de riktige kampsakene.
    I mine øyne blir det helt feil å dra ytringer mot NFF med dette som kampsak!!
    Og om alt skal bli en kamp om kjønn og at alle er mot kvinnefotball som fokus så tror jeg kritikken blir utvannet etterhvert.
    Pick your battles!

    Du nevner NC som et eksempel, og der har jeg full forståelse at den blir prioritert før Toppserien da den har større nasjonal «viktighet», samt berører langt flere med antall deltagere + foreldre. I tillegg har NC større gjennomslagskraft for å få samfunnet oppe å gå igjen etter en slik katastrofe.

    Så igjen, dette var ikke ditt beste verk!

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

